LauraCompany

Kleopatra

Prawa pasażerów statków

Czy wiesz, że przysługują Ci określone prawa, kiedy podróżujesz statkiem w UE?

Po pierwsze przy zakupie biletu sprzedawca nie może żądać od Ciebie wyższej ceny tylko ze względu na obywatelstwo lub miejsce zakupu biletu.

Przysługują Ci również prawa w razie pojawienia się problemów. Jest tak w przypadku opóźnienia i odwołania rejsu, z powodu którego odmówiono Ci wstępu na pokład statku...

...i jeżeli:

  • wypływasz z portu w UE, korzystając z usług dowolnego przewoźnika
  • przypływasz do portu w UE, korzystając z usług dowolnego przewoźnika.

Przepisy te nie mają zastosowania do:

  • statków, które mogą przewozić mniej niż 13 pasażerów
  • statków, których załoga składa się z nie więcej niż 3 osób
  • statków świadczących usługi przewozowe na odcinku krótszym niż 500 metrów w jedną stronę
  • większości statków historycznych
  • rejsów spacerowych i krajoznawczych – bez możliwości zakwaterowania lub z maksymalnie dwoma noclegami na statku.

Odwołanie lub opóźnienie rejsu

W przypadku odwołania lub opóźnienia rejsu masz prawo do otrzymania we właściwym czasie odpowiednich informacji o przyczynach opóźnienia lub odwołania.

Jeśli rejs zostanie odwołany lub opóźniony o ponad 90 minut, przewoźnik zaproponuje Ci wybór między:

  • zwrotem kosztów biletu oraz, w stosownych przypadkach, bezpłatnym przewozem do miejsca rozpoczęcia podróży, np. jeśli z powodu opóźnienia nie możesz zrealizować swoich planów
  • lub podróżą zmienioną trasą do celu, w porównywalnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie i bez dodatkowych opłat.

Jeśli Twoja podróż rozpoczyna się z opóźnieniem wynoszącym ponad 90 minut, w większości przypadków masz również prawo do:

  • posiłków i napojów – w zakresie proporcjonalnym do długości czasu oczekiwania
  • zakwaterowania – jeśli nocleg okaże się konieczny.

Jeżeli Twój przyjazd do celu podróży jest opóźniony o ponad 1 godzinę, możesz domagać się odszkodowania. W zależności od długości opóźnienia wysokość odszkodowania może wynosić 25 lub 50 proc. ceny biletu.

Nie otrzymasz odszkodowania, jeżeli opóźnienie było spowodowane niesprzyjającymi warunkami pogodowymi lub klęską żywiołową.

Skargi

Jeśli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone, możesz złożyć skargę do przewoźnika w terminie 2 miesięcy od dnia, w którym incydent miał miejsce. Przewoźnik musi na nią zareagować w ciągu 1 miesiąca i udzielić Ci ostatecznej odpowiedzi w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania skargi.

Jeśli nie usatysfakcjonuje Cię otrzymana odpowiedź, możesz skontaktować się z krajowym organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów English .

Wypadki na morzu

Jeżeli zostaniesz ranny w wypadku na morzu, masz prawo domagać się odszkodowania od przewoźnika lub jego ubezpieczyciela. W przypadku śmierci odszkodowania mogą żądać uprawnione do tego osoby.

Masz także prawo do odszkodowania od przewoźnika, jeżeli Twój bagaż, pojazdy lub inne osobiste przedmioty zostały zgubione lub uszkodzone podczas wypadku na morzu.

Osoby z ograniczoną sprawnością ruchową mają prawo do odszkodowania pokrywającego całkowite koszty wymiany lub naprawy wózka inwalidzkiego bądź podobnego sprzętu, który został zgubiony lub uszkodzony.

Masz prawo do otrzymania zaliczki od przewoźnika, by móc zaspokoić najpilniejsze potrzeby w przypadku obrażeń lub śmierci spowodowanych:

  • rozbiciem statku
  • wywróceniem statku
  • zderzeniem
  • utknięciem na mieliźnie
  • wybuchem lub pożarem na statku
  • uszkodzeniem statku.

Skargi

Wniosek o odszkodowanie z tytułu wszelkich strat lub szkód powstałych podczas wypadku na morzu możesz złożyć do sądu w kraju, w którym:

  • znajduje się siedziba przewoźnika lub jego miejsce stałego pobytu, albo
  • znajduje się miejsce rozpoczęcia podróży lub miejsce docelowe podróży, albo
  • znajduje się Twoje stałe miejsce zamieszkania – jeżeli przewoźnik ma tam siedzibę i podlega jurysdykcji tego państwa, albo
  • zawarto umowę dotyczącą podróży – jeżeli przewoźnik ma tam siedzibę i podlega jurysdykcji tego państwa.

Jeśli Twój bagaż został zgubiony lub uszkodzony, musisz poinformować o tym przewoźnika na piśmie. Najlepiej zrób to w chwili opuszczania pokładu statku lub w chwili dostarczenia Ci bagażu. Przewoźnik musi zostać o tym poinformowany najpóźniej w terminie 15 dni od daty opuszczenia statku lub otrzymania bagażu, w przeciwnym razie stracisz prawo do odszkodowania.

Na ogół musisz wystąpić z roszczeniem do sądu w terminie 2 lat od daty incydentu. Jednak to, od kiedy termin ten zaczyna biec, może zależeć od rodzaju straty lub uszkodzenia.

Prawa pasażerów autobusów i autokarów

Przy zakupie biletu na autobus lub autokar sprzedawca nie może żądać od Ciebie wyższej ceny tylko ze względu na obywatelstwo lub miejsce zakupu biletu.

Inne prawa przysługujące Ci jako pasażerowi autobusu lub autokaru mają głównie zastosowanie w przypadku regularnych przewozów pasażerskich autobusami i autokarami dalekobieżnymi (na trasach dłuższych niż 250 km), które rozpoczynają lub kończą kurs w kraju UE.

Kraje UE mogą zwolnić z obowiązku przestrzegania tych praw wyłącznie przewoźników krajowych świadczących regularne usługi, w przypadku których duża część trasy – w tym planowy przystanek – leży poza UE.

Odwołanie lub opóźnienie kursu

W przypadku odwołania lub opóźnienia, kursu masz prawo do otrzymania we właściwym czasie informacji o przyczynach opóźnienia lub odwołania.

W razie odwołania kursu długodystansowego (ponad 250 km) lub opóźnienia wynoszącego ponad 2 godziny przewoźnik zaproponuje Ci wybór między:

  • zwrotem kosztów biletu oraz, w stosownych przypadkach, bezpłatnym przewozem do miejsca rozpoczęcia podróży – jeśli z powodu opóźnienia nie możesz zrealizować swoich planów
  • lub podróżą zmienioną trasą do miejsca docelowego, na porównywalnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie i bez dodatkowych opłat.

Jeśli od razu nie otrzymasz takiej propozycji, możesz później złożyć skargę i ubiegać się o zwrot kosztów biletu oraz o odszkodowanie w wysokości 50 proc. jego ceny.

Jeśli Twoja podróż (na trasie dłuższej niż 250 km) miała planowo trwać ponad 3 godziny, a odjazd jest opóźniony o ponad 90 minut, masz również prawo do:

  • posiłku i napojów – w zakresie proporcjonalnym do długości czasu oczekiwania lub opóźnienia
  • zakwaterowania, jeśli nocleg okaże się konieczny – przez maksymalnie 2 noce po cenie do kwoty 80 euro za noc. Przewoźnicy nie mają obowiązku zapewnienia zakwaterowania, jeżeli opóźnienie było spowodowane niesprzyjającymi warunkami pogodowymi lub klęską żywiołową.

Wypadki – odszkodowanie i pomoc

Jeżeli zostaniesz ranny w wypadku autobusu dalekobieżnego (na trasie przekraczającej 250 km), masz prawo do odszkodowania. W przypadku śmierci odszkodowania mogą żądać osoby pozostające na Twoim utrzymaniu.

Przysługuje Ci również prawo do odszkodowania od przewoźnika, jeśli Twój bagaż lub inne osobiste przedmioty zostały zgubione lub uszkodzone w wypadku podczas podróży.

W razie konieczności przewoźnik udzieli Ci także natychmiastowej pomocy, czyli zapewni żywność, ubranie, transport i zakwaterowanie.

Skargi

Jeśli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone, możesz złożyć skargę do przewoźnika w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym incydent miał miejsce. Przewoźnik musi na nią zareagować w ciągu 1 miesiąca i udzielić Ci ostatecznej odpowiedzi w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania skargi.

Prawa pasażerów linii lotniczych

 

Kiedy mają zastosowanie prawa pasażerów linii lotniczych w UE?

 

Przysługują Nie przysługują
  • W przypadku lotów w obrębie UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE
  • W przypadku lotów z kraju spoza UE do UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE
  • W przypadku lotów z UE do kraju spoza UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE

UE oznacza 28 krajów UE, w tym Gwadelupę, Gujanę Francuską, Martynikę, Reunion, Majottę, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Maderę i Wyspy Kanaryjskie oraz Islandię, Norwegię i Szwajcarię.

  • W przypadku lotów z kraju spoza UE odbywających się do UE i obsługiwanych przez linie lotnicze z kraju spoza UE
  • W przypadku już otrzymanych świadczeń (odszkodowanie, zmiana planu podróży, pomoc) na podstawie odpowiednich przepisów kraju spoza UE w związku z problemami dotyczącymi lotu

Do UE nie należą Wyspy Owcze, Wyspa Man i Wyspy Normandzkie.

 

Zarówno lot do miejsca docelowego, jak i lot powrotny są traktowane jako dwa osobne loty, nawet jeżeli zostały razem zarezerwowane.

Może się zdarzyć, że linie lotnicze obsługujące lot nie będą liniami, u których zakupiłeś bilet. W razie jakichkolwiek problemów odpowiedzialnością za nie mogą zostać obarczone tylko linie lotnicze, które obsługują dany lot.

Jest oczywiste, że informacja o Twoich prawach pasażera linii lotniczych musi być wyraźnie widoczna w formie elektronicznej lub na papierze przy stanowisku odpraw na lotnisku. Informacja ta musi być również widoczna w punktach samodzielnej odprawy na lotnisku i odprawy dokonywanej przez internet (tzw. odprawy online). W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu, opóźnienia lotu o 2 godziny względem planowanego czasu odlotu lub przybycia do miejsca docelowego z dużym opóźnieniem obsługujący przewoźnik lotniczy musi powiadomić Cię na piśmie o zasadach dotyczących przyznania odszkodowania lub udzielenia pomocy.

Prawa pasażerów kolei

 

 Przy zakupie biletu na pociąg sprzedawca nie może żądać od Ciebie wyższej ceny tylko ze względu na obywatelstwo lub miejsce zakupu biletu.

 Prawa przysługujące Ci jako pasażerowi kolei mają z reguły zastosowanie przy korzystaniu ze wszystkich połączeń i usług kolejowych w obrębie UE.

 O tym, czy takie same prawa przysługują pasażerom połączeń krajowych (miejskich, podmiejskich, regionalnych itp.) i połączeń międzynarodowych, rozpoczynających się lub kończących poza UE, decydują państwa członkowskie.

Odwołanie lub opóźnienie

 Jeżeli Twój pociąg ma opóźnienie lub kurs został odwołany, zawsze masz prawo do otrzymania odpowiedniej informacji o przyczynach tego stanu rzeczy.

 Jeżeli zostanie podana informacja o opóźnieniu wynoszącym co najmniej 1 godzinę (względem godziny przyjazdu podanej na bilecie), masz prawo do:

  • zmiany swoich planów i domagania się natychmiastowego zwrotu całkowitego kosztu biletu (lub jego niewykorzystanej części).

    Możesz również domagać się biletu na podróż powrotną do miejsca, z którego wyruszyłeś(-aś), jeśli z powodu opóźnienia nie możesz zrealizować swoich planów albo
  • biletu na inną trasę prowadzącą do celu Twojej podróży na pierwszy możliwy termin (lub wybrany przez Ciebie termin późniejszy). Jeśli pociąg jest unieruchomiony lub połączenie zostało zawieszone, masz prawo skorzystać z alternatywnego środka transportu
  • posiłków i napojów (w zakresie proporcjonalnym do czasu oczekiwania)
  • zakwaterowania – jeśli nocleg okaże się konieczny.

Jeżeli postanowisz kontynuować podróż zgodnie z pierwotnym planem lub skorzystać z alternatywnego środka transportu do punktu docelowego, możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości:

  • 25 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi od 1 do 2 godzin.
  • 50 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi więcej niż 2 godziny.

Nie otrzymasz odszkodowania, jeżeli:

  • poinformowano Cię o opóźnieniu, zanim kupiłeś(-aś) bilet

Jeśli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone, możesz złożyć skargę do przedsiębiorstwa kolejowego, które musi udzielić Ci odpowiedzi w ciągu jednego miesiąca.

Jeśli nie zadowoli Cię otrzymana odpowiedź, możesz skontaktować się z organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów w Twoim kraju.

Zgubiony lub uszkodzony bagaż

Jeżeli Twój zarejestrowany bagaż został zgubiony lub uszkodzony podczas podróży, masz prawo do odszkodowania, chyba że był on niewłaściwie spakowany, nieprzystosowany do transportu lub w inny sposób niestandardowy.

Odszkodowanie

  • Do 1 300 euro za sztukę bagażu zarejestrowanego – jeśli możesz udowodnić jego wartość.
  • 330 euro za sztukę bagażu, jeżeli nie możesz udowodnić jego wartości.

Jeżeli zginiesz lub zostaniesz ranny(-a) w wyniku wypadku kolejowego, Ty lub osoby będące na Twoim utrzymaniu macie prawo do odszkodowania za zgubiony lub uszkodzony bagaż podręczny, zarejestrowany lub niezarejestrowany, w wysokości do 1 500 euro.

Obrażenia i śmierć

Jeżeli zostaniesz ranny(-a) lub zginiesz w wyniku wypadku kolejowego, Ty lub osoby będące na Twoim utrzymaniu macie prawo do odszkodowania. Zaliczka na jego poczet powinna zostać wypłacona w ciągu 15 dni od wypadku, tak by można było zaspokoić swoje bieżące potrzeby.

W przypadku śmierci zaliczka ta wynosi co najmniej 21 000 euro od osoby.

Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved.